راهنمای گام به گام درمان کوچک شدن برگ گل قاشقی

کوچک شدن برگ گل قاشقی به دلایلی مختلفی در این گیاه محبوب آپارتمانی رخ می دهد که از جمله ی آنها می توان به نور کم محل نگهداری، تغذیه نکردن گیاه و همچنین آبیاری نامناسب اشاره نمود.

زمانی که نور محل نگهداری گل مذکور در خانه کم باشد، میزان فتوسنتز برگ های قاشقی کاهش چشمگیری پیدا می کند (منظور سوخت و ساز گیاه است که دچار مشکل می شود) و دقیقا به خاطر همین موضوع است که برگ های گیاه، میل به کوچک شدن پیدا می کنند.

از سویی دیگر نیز تغذیه ی اصولی گیاه نقش بسیار موثری در بزرگ شدن برگ گل قاشقی دارد به طوری که برخی عناصر غذایی وجود دارند که نقش اصلی و مهم آنها، بزرگ شدن برگ گیاهان می باشد.

گل قاشقی گیاهیست که با یک ترکیب خاک مناسب (عموما کوکوپیت و پرلیت)، حدودا هر هشت الی ده روز یکبار نیاز به آبیاری سیراب دارد. بنابراین زمانی که میزان آبیاری گیاه زیاد باشد ( چه به دفعات و چه به لحاط حجم آب )، ریشه های قاشقی به مرور زمان پوسیده شده و نمی توانند به شکل صحیحی رطوبت و مواد غذایی را جذب کنند.

در نقطه مقابل آبیاری زیاد، آبدهی کم و یا قطره چکانی گل وجود دارد به شکلی که اگر گیاه خود را به صورت قطره چکانی آبیاری کنید به حالتی که آب اضافی از پایین گلدان خارج نشود، گل قاشقی متحمل استرس شده و برگ های گیاه دچار ریزش و به لحاظ سایزی، کوچک می شوند.

علت نکته ی مشکل سازی که هم اکنون به آن پرداختیم (یعنی کم آبی) این است که در تمامی گیاهان برگ ها پس از آوندها و ریشه ها، آخرین نقطه ای هستند که به آن رطوبت و عناصر غذایی ورود پیدا می کنند.

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر دلایل و یا علت کوچک شدن برگ گل قاشقی بودند با این حال اگر هم اکنون با مشکلات گیاه محبوب خود دست و پنجه نرم می کنید و تمایل دارید تا آن را به بهترین نحو ممکن پرورش دهید، پیشنهاد می کنیم با ادامه ی همین مقاله از سایت بنتا فلاور همراه ما باشید.

نور نامناسب چگونه از بزرگ شدن برگ گل قاشقی جلوگیری می کند؟

علت کوچک شدن برگ گل قاشقی

اگر نور محل نگهداری گل قاشقی بیش از اندازه باشد، برگ های گیاه مذکور دچار سوختگی خواهند شد به طوری که این سوختگی می تواند سرتاسر برگ به فرم نقاط قهوه ای رنگ ایجاد شود. علت نکته ی اشاره شده آن است که زیاد بودن نور محل نگهداری شرایطی مانند عبور نور خورشید از ذره بین را ایجاد می کند.

در نقطه مقابل اگر نور محل پرورش گیاه در خانه کم باشد، رنگ برگ های قاشقی در درجه اول کمی تیره تر شده (یعنی سبزینگی بیش از حد) و سپس به مرور زمان کوچک می شوند و حتی ممکن است کار به جایی برسد که برگ های گیاه کاملا دچار ریزش شوند.

با توجه به نکات بررسی شده در ارتباط با کوچک شدن برگ گل قاشقی پیشنهاد می کنیم محل قرار گیری گیاه در فصول سرد سال با فاصله ی دو متری و در فصول گرم سال با متراژ سه متری، از پنجره های نورگیر خانه باشد.

تغذیه نکردن دیگر علت کوچک شدن برگ گل قاشقی

کوچک شدن برگ قاشقی

گیاهان نیز مانند سایر موجودات، برای رشد مناسب خود نیاز به عناصر غذایی متفاوت دارند بنابراین نتیجه می گیریم در محیط خانه نمی توان از آنها تنها با خالی پذیرایی نمود.

با در نظر گرفتن نکته ی اشاره شده، حتی اگر فرض ما بر این باشد که خاک گلدان قاشقی دارای عناصر غذایی است، باید به این مهم توجه داشته باشیم که با چندین مرتبه آبدهی، مواد غذایی شسته شده و انتهای گلدان خارج می شوند هر چند که بخشی از آنها نیز از طریق ریشه ها به بافت رویشی گیاه منتقل می شوند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد برخی عناصر غذایی هستند که ارتباط مستقیمی با کوچک شدن برگ ها دارند به طوری که کمبود آنها سوای تغییر سایز بافت رویشی، به طور کلی می تواند سلامت گیاه را تحت تاثیر قرار دهد.

نیتروژن، منیزیم، کلسیم و .... از جمله عناصری هستند که وجود آنها در آب آبیاری گیاه می تواند سبب بزرگ شدن برگ گل قاشقی شود از این رو پیشنهاد می کنیم همواره گیاه محبوب خود را با کودهایی که دارای عناصر غذایی اشاره شده هستند، تغذیه نمایید.

لازم به ذکر است استفاده ی زیاد از کودهای شیمیایی نه تنها از کوچک شدن برگ گل قاشقی جلوگیری نمی کند، بلکه سبب سوختگی نوک و لبه ی برگهای گیاه می شود از این رو پیشنهاد می شود تنها بر اساس دوز پیشنهادی تولید کننده، گیاه محبوب خود را تغذیه نمایید ( پیشنهاد مجموعه بنتا فلاور استفاده از کود کیوتن می باشد ).

آبیاری نامناسب با چه مکانیسمی سبب کوچک شدن برگهای گیاه می شود؟

بزرگ شدن برگ گل قاشقی

همان طور که قبلا در مقاله نگهداری گل قاشقی در سایت بنتا فلاور اشاره کردیم گل مذکور گیاهیست که حدودا ده روز یکبار نیاز به آبیاری دارد به شکلی که در این آبدهی کل خاک مرطوب و حتما آب زهکشی از پایین گلدان خارج شود.

با توجه به نکته ی اشاره شده اگر گیاه محبوب خود را چند روز یکبار به صورت قطره چکانی آبیاری می کنید، تردید نداشته باشید که علت کوچک شدن برگ گل قاشقی شما از همین موضوع نشات می گیرد.

از این رو پیشنهاد می شود به گل خود لطف بیشتری داشته باشید و آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری نمایید (منظور آن است که خاک قاشقی در زمان آبیاری سیراب شود).

در نقطه مقابل زمانی که آبیاری قاشقی بیش از حد لازم انجام شود، ریشه های گیاه به مرور زمان پوسیده شده و درجذب رطوبت و عناصر غذایی موفق عمل نمی کنند چون اکسیژن رسانی به آنها کاهش می یابد و یا به بیانی دیگر، فضایی برای تنفس ریشه ها وجود ندارد.

برای آنکه شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور به آسانی تشخیص دهید که مشکل گل محبوب شما از آبیاری بیش از حد نشات می گیرد، پیشنهاد می کنیم کمی از سطح خاک را بردارید و رنگ ریشه های بالایی گیاه خود را بررسی نمایید.

در صورت قهوه ای بودن ریشه های گیاه پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خارج کنید و ریشه های آسیب دیده را تا نقطه ی سالم هرس نمایید و سپس بعد از تعویض خاک مجددا گیاه را کاشته و آبیاری اول آن را جهت بزرگ شدن برگ گل قاشقی خود با محلول های ضد تنش انجام دهید (پیشنهاد مجموعه بنتا فلاور استفاده از اسید آمینه با برند معتبر می باشد).

کلام آخر

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت پرورش و نگهداری گل قاشقی در منزل، امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه به راحتی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا (نظیر هجوم حشرات و بیماری ها، تعویض خاک و گلدان و ....)، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد.

با این حال اگر شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور سوالی در راستای درمان کوچک شدن برگ گل قاشقی خود دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.